5 października 2020 roku (poniedziałek) uczestniczyłem w uroczystym otwarciu reaktywowanej po 20 latach Stacji Towarowej w Sokołach, powiat wysokomazowiecki.
Linia kolejowa nr 36 Ostrołęka – Łapy została oddana do użytku 27 listopada 1893 roku, za czasów zaboru rosyjskiego. Została zamknięta dla ruchu pasażerskiego 3 kwietnia 2000 roku, a miesiąc później zamknięto ruch pociągów towarowych na odcinku Łapy – Śniadowo.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na towarowej części stacji kolejowej w Sokołach wyremontowały 650 metrów torów niezbędnych do przyjmowania pociągów towarowych. Zakres prac obejmował wymianę szyn, podkładów i rozjazdów, uzupełnienie tłucznia oraz budowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Specjalistyczne maszyny wykonały także regulację toru. Współpracujące z PLK władze gminy Sokoły oczyściły i przygotowały do przyjmowania pociągów teren placu przeładunkowego.
Uruchomienie bocznicy w Sokołach oznacza dodatkowe możliwości na czas modernizacji odcinka linii kolejowej Rail Baltica z Czyżewa do Białegostoku. Na trasie Białystok – Warszawa kursuje średnio 450 pociągów towarowych miesięcznie. Rozpoczęły się prace na stacji w Czyżewie, w najbliższych tygodniach planowane jest rozpoczęcie robót na stacjach w Szepietowie, Raciborach, Łapach i Białymstoku. Przewoźnicy towarowi, dotychczas korzystający z tych stacji, będą mogli przeładowywać towary w Sokołach. Dla usprawnienia ruchu część pociągów będzie mogła pojechać trasą objazdową linią 36 z Ostrołęki do Łap.
Remont torów w Sokołach prowadzony był od maja tego roku. Budżet inwestycji to 900 tys. zł. Prace sfinansowano ze środków PKP PLK.
W sowim wystąpieniu podziękowałem za determinację w staraniach o przywrócenie możliwości korzystania z linii kolejowej nr 36 i stacji przeładunkowej w Sokołach osobom, bez których byłoby to niemożliwe – Wójtowi Gminy Sokoły Panu dr. Józefowi Zajkowskiemu oraz miejscowym przedsiębiorcom, a zwłaszcza właścicielom firmy Trans-Rol Państwu Grażynie i Andrzejowi Remisiewiczom.
W okresie rządów PO-PSL, ale także wcześniej w czasie całego 30-lecia rządów liberalnych likwidowano w Polsce cały szereg ważnych instytucji – szkoły, posterunki Policji, placówki Poczty Polskiej, ośrodki kultury, połączenia autobusowe i kolejowe. Rząd Prawa i Sprawiedliwości przywraca je i odbudowuje. Rewitalizacja linii kolejowej nr 36 Łapy – Ostrołęka, na razie dla ruchu towarowego, ale mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości także transportu osobowego, ma znaczenie realne, ale zarazem symboliczne. Jest przykładem efektów uzyskiwanych dzięki realizowanej przez rząd PiS polityce zrównoważonego rozwoju oraz walki z wykluczeniem komunikacyjnym Polski Wschodniej oraz mniejszych miejscowości, gdzie także żyją ludzie i mają takie same prawa i oczekiwania jak mieszkańcy dużych miast – powiedziałem m.in. w swoim wystąpieniu.
Przypomniałem również inny przykład tej polityki, dotyczący posterunku Policji w Sokołach, który za rządów PO-PSL miał być zlikwidowany. Udało mi się go wtedy wspólnie z lokalnym samorządem obronić, a później doprowadzić do zbudowania nowego obiektu z nowoczesnym wyposażeniem, który oddaliśmy do użytku 30 września 2019 roku. Służy on dobrze większemu bezpieczeństwu mieszkańców Gminy Sokoły.
Relacje medialne:
https://www.wysokomazowiecki24.pl/news/sokoly/11556.html
https://bialystok.tvp.pl/50188115/nowa-stacja-towarowa-w-sokolach
https://wzasiegu.pl/wysokie-maz/gmina-sokoly-pociagi-towarowe-zatrzymuja-sie-na-terenie-samorzadu/
https://bialystok.tvp.pl/50188115/nowa-stacja-towarowa-w-sokolach
https://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/190342