6 października 2025 roku (poniedziałek) podczas konferencji prasowej w Suwałkach przedstawiłem opinii publicznej treść mojej interpelacji poselskiej skierowanej do Ministra Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej w sprawie nauczania przedmiotu „edukacja zdrowotna” w polskich szkołach.
Wprowadzenie przedmiotu „edukacja zdrowotna”, a zwłaszcza niektóre jego treści, wywołały liczne dyskusje i kontrowersje opinii publicznej, a także wzbudziły sprzeciw wielu rodziców.
Ze wstępnych informacji wynika, że zdecydowana większość uczniów w polskich szkołach nie będzie w roku szkolnym 2025/2026 uczęszczać na zajęcia z przedmiotu „edukacja zdrowotna” wskutek rezygnacji zgłoszonej w wyznaczonym terminie do 25 września 2025 roku dyrektorom szkół przez ich rodziców lub – w przypadku uczniów pełnoletnich – przez nich samych.
Dane przekazane bezpośrednio do mojego Biura Poselskiego w odpowiedzi na moją interwencję poselską BPB.Int.24/25 z dnia 26 września 2025 roku przez dyrektorów 200 szkół z województwa podlaskiego, co stanowi około 25% wszystkich szkół funkcjonujących w naszym województwie, wskazują, że w przypadku szkół podstawowych rezygnacja z udziału w zajęciach z „edukacji zdrowotnej” objęła ponad 68% uczniów, w przypadku liceów ogólnokształcących – około 97%, w przypadku techników – 90%, a w przypadku szkół branżowych – około 82%. Oznacza to, że średnio około 75% uczniów zrezygnowało z tego przedmiotu.
Wszystko wskazuje na to, że w całym kraju większość rodziców uczniów polskich szkół i uczniów pełnoletnich odrzuciła reklamowany przez MEN i rząd koalicji 13-grudnia przedmiot pod nazwą „edukacja zdrowotna”.
Zachęcam do zapoznania się w całości z treścią interpelacji: Interpelacja poselska w sprawie nauczania przedmiotu „edukacja zdrowotna” w polskich szkołach
fot. Anna Auron- Wasilewska