3 kwietnie 2024 roku (środa) wspólnie z Leszkiem Decem – Prezesem Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, kandydatem Prawa i Sprawiedliwości do Sejmiku Województwa Podlaskiego oraz Witoldem Kowalewskim – Starostą Suwalskim rozmawialiśmy o problemach związanych z budową drogi ekspresowej S8 Białystok (Knyszyn) – Augustów – Raczki (połączenie z S61).

We wrześniu ubiegłego roku budowa drogi ekspresowej na odcinku Białystok, Augustów, Raczki została wpisana do „Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)” i uzyskała gwarancję finansowania, jednak od tamtego czasu nic się w związku z tą inwestycją nie dzieje. W styczniu została skierowana do Ministra Infrastruktury interpelacja w sprawie harmonogramu budowy omawianej drogi ekspresowej, ale w otrzymanej odpowiedzi nie ma żadnych konkretów. Z pisma wynika, że ostateczny harmonogram dla tej inwestycji zostanie ustalony po zakończeniu wszystkich niezbędnych procedur w zakresie ochrony środowiska.

Podczas konferencji powiedziałem m.in.: „Korespondencja i spotkania jakie się odbywają wskazują, że jeżeli nie będzie społecznej presji i upominania się o tę drogę to znów możemy czekać latami. Na moją interpelację nowy rząd odpowiedział w taki sposób, że bardzo się zaniepokoiłem. Są tu takie ogólniki, które niczego konkretnego nie wnoszą.  Domagałem się w interpelacji, aby podać harmonogram, albo chociaż jeden konkretny punkt, że coś się zaczęło dziać. Że ktoś wystąpił w jakiejś sprawie odnośnie przebiegu tej drogi jeśli chodzi o uzgodnienia środowiskowe, bo to one są tym głównym elementem o którym ciągle się mówi. Brak jest jednak jakiegokolwiek dowodu na to, że ten krok został zrobiony, a miesiące lecą. Jak pozwolimy, żeby kolejne miesiące biegły, to będą biegły i lata. I nawet 2033 rok, już pomijając 2030, bardzo szybko się zbliży. Działania projektowe są dziś długie i często dłuższe niż samo wykonanie inwestycji. Ja mam taką ocenę po kontaktach z fachowcami z drogownictwa i ochrony środowiska, że problemów z uzgodnieniami środowiskowymi być nie powinno. Na drogę 2+1 są te uzgodnienia i to jest tylko kwestia poszerzenia o jeden pas ruchu w obie strony. Trzeba to sprawdzić, ale zdaje się, że drogowcy od początku planowali przygotowanie szerokości terenu pod drogę 2+2. Wobec przeciągającego się procesu decyzyjno-wykonawczego w powyższej sprawie i narastającego zniecierpliwienia mieszkańców naszego regionu, świadomi znaczenia tego odcinka przyszłej drogi ekspresowej S8 wspólnie z samorządowcami i przedsiębiorcami będziemy domagać się od Ministra Infrastruktury i rządu Rzeczypospolitej Polskiej pilnego podjęcia konkretnych działań tak, aby inwestycja ta mogła być jak najszybciej zrealizowana. Wobec realnego zagrożenia militarnego ze strony Rosji, zwłaszcza w rejonie Przesmyku Suwalskiego, naszą racją stanu jest bezzwłoczne zbudowanie wielofunkcyjnej drogi ekspresowej łączącej Polskę z krajami bałtyckimi jako częścią NATO i Unii Europejskiej”.

 

Galeria zdjęć:

 

Relacje medialne:

https://www.suwalki.info/wiadomosci/z-zycia-miasta/chca-konkretow-nie-ogolnikow-w-sprawie-drogi-ekspresowej