„Połączenie kolejowe CPK – Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko ma również ważny aspekt obronny związany z bezpieczeństwem Polski. Na tym obszarze są zlokalizowane, planowane i wymagające szybkiego wzmocnienia jednostki wojskowe w Czerwonym Borze, Łomży, Ostrołęce, Kolnie, Orzyszu, Giżycku i Węgorzewie, dla których transport kolejowy ma zasadnicze znaczenie. Jest ono tym większe, że wobec zagrożenia ze strony Rosji, w ramach wzmacniania tzw. flanki wschodniej NATO, zwiększana jest obecność żołnierzy i sprzętu wojskowego Paktu Północnoatlantyckiego. Względy te stanowią uzasadnienie nie tylko dla potrzeby pilnej budowy linii kolejowej Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko, ale również do uznania jej za ważny element bezpieczeństwa militarnego państwa i włączenia jej do wykazu linii kolejowych o szczególnym znaczeniu obronnym, tym bardziej, że prowadzi ona do regionu Polski położonego w pobliżu Rosji (Obwód Królewiecki) i tzw. Przesmyku Suwalskiego”.

Interpelacja poselska w sprawie uzasadnionej konieczności budowy linii kolejowej CPK – Warszawa – Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego i włączenia tego odcinka szybkiej kolei do wykazu linii kolejowych o szczególnym znaczeniu obronnym