Wywiad dla „Gazety Grajewskiej”
O dobrej współpracy z władzami miasta, radnymi oraz mieszkańcami Grajewa i wspieraniu wielu prorozwojowych projektów rozmawiamy z Posłem Prawa i Sprawiedliwości Jarosławem Zielińskim.
W jaki sposób Pan jako poseł wspiera działania Dariusza Latarowskiego Burmistrza Miasta Grajewo w zakresie ponownego udostępnienia podróżnym budynku dworca w Grajewie?
– Będąc przekonanym o słuszności i zasadności starań Burmistrza Grajewa Dariusza Latarowskiego, który działa w interesie publicznym i mieszkańców Miasta, Powiatu Grajewskiego oraz podróżnych korzystających z transportu zbiorowego, kilkakrotnie zwracałem się do organów i instytucji, od których zależy pozytywne rozwiązanie tej sprawy o podjęcie odpowiednich decyzji. Występowałem do Wojewody Podlaskiego i PKP, bo wymaga to wspólnego stanowiska i uzgodnień pomiędzy Skarbem Państwa, a więc Wojewodą Podlaskim i Starostą Grajewskim, władzami PKP – w związku z planowaną budową linii kolejowej RailBaltica – a samorządem Miasta Grajewo. W mojej ocenie wszystko się nadmiernie przedłuża. Dzierżawa działki na dwa lata, na którą Skarb Państwa wyraził zgodę, tak naprawdę niczego nie rozwiązuje. Samorząd Grajewa musi mieć trwałe prawo do nieruchomości gruntowej, aby mógł ponieść nakłady inwestycyjne na budowę dworca autobusowego. Postanowiłem o tej sprawie poinformować również Pana Premiera, bo nie możemy czekać, aż PKP zdecyduje się kiedyś na to, jaki teren będzie potrzebny dla infrastruktury przyszłej kolei dużych prędkości przebiegającej przez Grajewo.
Co przekonało Pana, by skutecznie rekomendować Prezesowi Rady Ministrów dofinansowanie w kwocie niemal 30 milionów złotych dla Miasta Grajewo w I edycji środków z Polskiego Ładu na ogromne przedsięwzięcie komunikacyjne, czyli „Budowę i przebudowę dróg w Mieście Grajewo”?
– Grajewo potrzebuje nowoczesnych dróg i ulic, bezpiecznych rozwiązań komunikacyjnych. Jest ono jednym z większych miast w tej części Polski i województwa podlaskiego, które wymaga intensywnego wsparcia ze strony władz centralnych i budżetu państwa, aby poprawić jakość i komfort codziennego życia mieszkańców i zapewnić mu przyszły rozwój. Grajewo według obiektywnych kryteriów znalazło się na liście 139 polskich miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze, które w najbliższych latach będą mogły korzystać ze szczególnych mechanizmów wsparcia ze strony państwa. Do takich miast, oprócz Grajewa, w województwie podlaskim należą: Zambrów, Augustów, Bielsk Podlaski, Hajnówka, Sokółka i Łomża.
Wniosek złożony przez Burmistrza Grajewa do Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład pod nazwą „Budowa i przebudowa dróg w Mieście Grajewo” był przekonujący i dobrze pod każdym względem przygotowany. Udzieliłem więc mu z pełnym przekonaniem swojego wsparcia, które było poprzedzone szczegółową analizą i wieloma rozmowami z Panem Burmistrzem Dariuszem Latarowskim. Kwota niemal 30 mln zł była jedną z najwyższych, jakie zostały przyznane przez Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego w I edycji tego programu dla samorządów w województwie podlaskim. Wiem, że niektórzy zazdroszczą Miastu Grajewo tego dofinansowania. Ja się wraz z Panem Burmistrzem, Radą Miasta i mieszkańcami Grajewa bardzo z tego cieszę.
Czym obecnie w kontekście Grajewa i regionu zajmował się dotychczas i zajmować się będzie Podlaski Zespół Parlamentarny, któremu Pan przewodniczy?
– Podlaski Zespół Parlamentarny pod moim przewodnictwem dotychczas zajmował się przede wszystkim problemami infrastruktury drogowej i kolejowej w północno-wschodniej Polsce oraz zagadnieniami związanymi z Puszczą Białowieską i rozwojem gmin położonych w obrębie tego obszaru chronionego. Jeżeli chodzi o sprawy bezpośrednio dotyczące Grajewa i Powiatu Grajewskiego, to Zespół omawiał, wraz z zaproszonymi przedstawicielami instytucji rządowych, koncepcję i harmonogram budowy dróg ekspresowych Via Baltica, Via Carpatia i międzynarodowej drogi kolejowej E75 RailBaltica, w tym m.in. wspomnianą już sprawę dworca kolejowego i dworca autobusowego w Grajewie.
Wspiera Pan starania Burmistrza Latarowskiego również w sprawie budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Kopernika, z Dworną i Koszarową. Okazuje się, że GDDKiA od 13 września uznaje, że Droga Krajowa nr 61 od Augustowa do Szczuczyna z przejściem przez Grajewo krajową już nie jest, lecz wojewódzką. Zaskoczony tą interpretacją zdaje się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. Czy podziela Pan tę interpretację GDDKiA i czy wobec tych „zawirowań” w kwestii tego, kto zarządza tą trasą, widzi Pan szanse na dalsze skuteczne wspieranie Miasta Grajewo w kwestii budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Kopernika z Dworną i Koszarową?
– Występowałem w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wspierając zabiegi Burmistrza Dariusza Latarowskiego, aby GDDKiA jako dotychczasowy zarządca zbudował sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Kopernika z ulicą Dworną i Koszarową. Jestem, podobnie jak Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, zdziwiony stanowiskiem GDDKiA, że droga krajowa nr 61 przechodząca przez Grajewo nie jest już drogą krajową, lecz wojewódzką. Budowa drogi ekspresowej S61 nie została przecież jeszcze ukończona, nie ma jeszcze obwodnicy Ełku i odcinka Ełk-Wysokie, a więc trudno przyjąć, że przejęła już ona funkcję dotychczasowej drogi krajowej nr 61. Oprócz tego muszą być jeszcze dopełnione odpowiednie procedury pomiędzy GDDKiA a Zarządem Dróg Wojewódzkich. Ze znanej mi korespondencji wynika, że GDDKiA nie zechce już podjąć się wybudowania sygnalizacji świetlnej na wymienionym skrzyżowaniu i że zadanie to prawdopodobnie spadnie w przyszłości na nowego zarządcę. Szkoda, że zadania tego nie można w krótkim czasie zrealizować. Nie zgadzam się z takim podejściem, ale trudno jest skłonić dotychczasowego właściciela i administratora drogi do wykonania tej inwestycji.
Jakich korzyści dla Grajewa Pana zdaniem można oczekiwać po ukończeniu czterech ważnych inwestycji: trasy RailBaltica, Via Baltica oraz Via Carpatia w pobliżu Grajewa oraz bardzo bliskiego względem miasta przebiegu gazociągu Polska-Litwa?
– Dzięki tym inwestycjom infrastrukturalnym Grajewo zostanie włączone do sieci nowoczesnych połączeń komunikacyjnych drogowych i kolejowych oraz będzie miało zapewnione bezpieczeństwo energetyczne pod względem dostępu do paliwa gazowego, którego dostarczy ten duży gazociąg przesyłowy. Już dzisiaj można łatwiej i szybciej, a także bardziej bezpiecznie dojechać samochodem z Grajewa do Warszawy i innych miast, chociaż nie wszystkie odcinki drogi S61 zostały jeszcze ukończone, w szczególności obwodnica Łomży, gdzie prace się mocno opóźniły. Wielką pozytywną zmianą będzie wyprowadzenie z Grajewa bardzo uciążliwego ciężarowego ruchu tranzytowego, który utrudnia od lat życie mieszkańcom i stwarza poważne zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Kiedy wreszcie zostanie wybudowana trasa kolejowa Rail Baltica, będzie można bezpiecznie korzystać i z tej formy transportu osobowego i towarowego. Grajewo znacznie przybliży się przez to wszystko do stolicy Polski, stolicy regionu i do świata. Na pewno wpłynie też to korzystnie na inwestycje, gospodarkę i rozwój Miasta i Powiatu.
Widać, że sprawy Grajewa są Panu bliskie. Uczestniczy Pan w wielu ważnych miejskich wydarzeniach- choćby w Dniu Edukacji Narodowej, podpisaniu umowy z wykonawcą inwestycji „Budowa i przebudowę dróg w Mieście Grajewo” czy w Pikniku Wojskowym z okazji 102. Rocznicy Bitwy Warszawskiej. Skąd ta częsta obecność i czy obserwuje Pan wówczas, że nasze miasto sukcesywnie się rozwija?
– Grajewo jest częścią mojego okręgu poselskiego, tak jak całe województwo podlaskie. Wykonuję mandat poselski od kilku kadencji i zawsze staram się wspierać działania instytucji i obywateli, w tym samorządów, jeśli oczekują mojego zaangażowania i pomocy orazpodejmują ze mną współpracę. A taką współpracę dla dobra publicznego i mieszkańców Miasta mamy od lat z Burmistrzem Grajewa Dariuszem Latarowskim, przewodniczącą Rady Miasta Haliną Muryjas-Rząsą, z którą współpracowałem jeszcze w czasie, gdy pełniła funkcję Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 4 im. Henryka Sienkiewicza w Grajewie (bywałem wtedy wielokrotnie w tej szkole i podziwiałem kreatywne i twórcze inicjatywy Pani Dyrektor) oraz całą Radą Miasta i przedstawicielami wielu grajewskich środowisk i instytucji. Wciąż bliska mi jest edukacja, z zawodu jestem nauczycielem, więc chętnie uczestniczę w spotkaniach oświatowych i czuję bliską więź z tym środowiskiem. Znam wielu nauczycieli i dyrektorów placówek z czasu, gdy pełniłem funkcję Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku i Wiceministra Edukacji i Nauki. Bliskie mi są też sprawy bezpieczeństwa, jako Wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji w latach 2015-2019 wspierałem, i nadal wspieram jako Poseł, policjantów i strażaków z PSP i OSP. W Grajewie ze środków programu modernizacji służb mundurowych najpierw wybudowaliśmy nowoczesną Komendę Powiatową Policji, potem zmodernizowaliśmy infrastrukturę Państwowej Straży Pożarnej.
Uczestniczę w wielu przedsięwzięciach promujących rozwój i umacnianie polskiego wojska i służby wojskowej, bo to jest potrzeba czasu i gwarancja naszego bezpieczeństwa i naszej suwerenności państwowej. Udział w uroczystościach rocznicowych i piknikach wojskowych to tylko społeczny wyraz mojego codziennego zaangażowania w tej dziedzinie. Udzieliłem swojego wsparcia ważnej ofercie, którą złożył do Ministerstwa Obrony Narodowej Burmistrz Grajewa, polegającej na udostępnieniu dużej, sięgającej 60 ha nieruchomości gruntowej dla ulokowania w Mieście jednostki wojskowej. Wszystko wskazuje na to, że do Grajewa wróci wojsko, dzięki czemu mieszkańcy będą mogli czuć się bezpieczniej, co wobec aktualnego zagrożenia ze strony Rosji ma fundamentalne znaczenie.
To, że Grajewo w ostatnich latach coraz intensywniej się rozwija, widzi chyba każdy. Niedawno, ze znaczącym wsparciem środków rządowych, został oddany do użytku mieszkańców Park Solidarności, modernizowane są drogi i ulice,w listopadzie 2021 roku zostały przekazane do użytkowania ulice – Ekologiczna, Elektryczna i 9. Pułku Strzelców Konnych, tworzące tzw. małą obwodnicę Miasta i stanowiące alternatywne połączenie z drogą krajową nr 65 za ponad 14 mln zł, z czego prawie połowa środków pochodziła z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, realizowana jest kompleksowa inwestycja drogowa i przebudowa ulic za ponad 30 mln zł z ogromnym dofinansowaniem z rządowego programu Polski Ład, o czym już wspominałem wyżej czy wdrażane obecnie inwestycje w zakresie kanalizacji, z kwotą dofinansowania w wysokości 15 mln w ramach II edycji programu Polski Ład. Mam satysfakcję, że dzięki dobrej współpracy z władzami samorządowymi Miasta Grajewa mogę te inwestycje wspierać dla dobra i poprawy jakości codziennego życia mieszkańców. Tak dużych środków finansowych ze wsparcia zewnętrznego z budżetu państwa nigdy wcześniej w Grajewie nie było. Jest to wszystko możliwe dzięki programowi i działaniom rządu Prawa i Sprawiedliwości realizowanym zgodnie z naszą filozofią zrównoważonego rozwoju Kraju.
Roczny budżet Miasta Grajewo przewidywany na 2023 rok to ok. 110 mln zł, z czego 33 mln zł, a więc prawie jedna trzecia całego budżetu będzie przeznaczona na inwestycje. Jest to wielkie osiągnięcie, które będzie miało ogromny wpływ na dalszy rozwój i dobrą przyszłość Grajewa.
Jakie ważne prace mają teraz miejsce w Sejmie, które dotyczą przyszłości niewielkich miast- takich właśnie jak Grajewo?
– Grajewo korzysta i będzie korzystało w przyszłości ze wszystkich rządowych programów społecznych i gospodarczo – rozwojowych. Mam nadzieję, że będą one w przyszłych latach kontynuowane. Ich gwarancją jest zwycięstwo Prawa i Sprawiedliwości w przyszłorocznych wyborach parlamentarnych. Oprócz programów rządowych Miasto Grajewo będzie mogło skorzystać ze wsparcia dla miast tracących funkcje społeczno- gospodarcze, o czym już wspominałem, z funduszy dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027, z sektorowych programów spójności UE oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Źródeł finansowania projektów rozwojowych i społecznych jest obecnie sporo, trzeba tylko umiejętnie po nie sięgać, a samorząd Grajewa potrafi z tego korzystać. Ze swojej strony deklaruję dalszą pomoc w tych działaniach na rzecz przyszłości Miasta i jego mieszkańców. Jeżeli pyta Pan o ustawy sejmowe, to proszę zinwentaryzować wszystkie rozwiązania osłonowe, regulacyjne i tarcze wsparcia dla obywateli, przedsiębiorców, samorządów i wielu instytucji w warunkach kryzysu covidowego, inflacyjnego i energetycznego, żeby zobaczyć, z jak wielu form wsparcia i w jak dużym zakresie ze strony państwa, większości parlamentarnej i rządu Prawa i Sprawiedliwości skorzystali i nadal mogą korzystać również przedsiębiorcy i mieszkańcy Grajewa.
Czy rozważa Pan uruchomienie biura poselskiego w Grajewie?
– Mam wrażenie, że tradycyjne biura poselskie w dobie internetu i komunikacji elektronicznej trochę straciły na znaczeniu. Ważna jest aktywność, współpraca, wspólne cele i systematyczne kontakty, także te z wykorzystaniem możliwości porozumiewania się na odległość, a spotkania można odbywać w różnych miejscach, niekoniecznie w Biurze Poselskim. Obecnie mam cztery Biura Poselskie – w Białymstoku, Suwałkach, Augustowie i Sejnach, do niedawna miałem także Biuro w Siemiatyczach. Intensywność i efekty mojej aktywności poselskiej nie mają bezpośredniego związku z lokalizacją biur poselskich. Gdyby jednak w przyszłości mieszkańcy Grajewa uznali, że potrzebują ze mną stałego kontaktu poprzez Biuro Poselskie usytuowane w tym Mieście, jestem na to otwarty.
Dziękujemy za rozmowę.