„Międzynarodowa droga szybkiego ruchu Via Carpatia miała łączyć Saloniki w Grecji z Kłajpedą na Litwie, a na terenie Polski miała przebiegać od Barwinka na granicy polsko-słowackiej, przez Rzeszów – Lublin – Białystok po śladzie drogi krajowej nr 19, a od Białegostoku – po śladzie drogi krajowej nr 8 przez Augustów, Suwałki do granicy z Litwą i dalej do Kłajpedy. Twórcą tej koncepcji i budowy drogi Via Carpatia o tym przebiegu był Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Prof. Lech Kaczyński. Niedawno tej arterii, której odcinki w południowej części Polski są już oddawane do użytku, słusznie i w sposób uzasadniony nadano imię Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W naszym województwie jako pierwszy z wnioskiem w tej sprawie wystąpił Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Pan Witold Karczewski.

Aby jednak w pełni zrealizować zamysł i wolę śp. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, trzeba przywrócić jej przebieg od Białegostoku przez Augustów do połączenia z drogą ekspresową S61 w Raczkach i do granicy państwa w Budzisku, zgodnie z deklaracją podpisaną w Łańcucie 27 października 2006 roku w obecności Lecha Kaczyńskiego przez ministrów transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Do tego projektu przystąpiły później także inne kraje (Rumunia, Bułgaria, Grecja). Z niezrozumiałych powodów 19 maja 2016 roku wpisano do rozporządzenia Rady Ministrów obecną drogę nr 65 Białystok (Knyszyn) – Ełk jak ekspresowy odcinek łączący drogi Via Baltica i Via Carpatia, pomijając najkrótsze i pierwotnie planowane połączenie Białystok – Augustów.”

czytaj wywiad:

Gazeta_Wspolczesna_14_01_2022